O czym pamiętać przed szkoleniem z norm laboratoryjnych?
Decydując się na wybór danego szkolenia z norm laboratoryjnych, często kierujemy się jego interesującym tytułem. Jednak warunkowanie wyboru takim kryterium, nie zawsze może przynieść oczekiwany efekt.
Każde laboratorium powinno w sposób racjonalny i przemyślany określać potrzeby szkoleniowe, proporcjonalnie do bieżących i planowanych działań oraz z uwzględnieniem zasadności i racjonalności w dysponowaniu środkami finansowymi.
Jak identyfikować potrzeby szkoleniowe laboratorium?
Do identyfikacji potrzeb szkoleniowych posłużyć mogą m.in. dane dotyczące:
- zakresu prowadzonej działalności laboratoryjnej oraz kierunków jej rozwoju,
- zmian w zakresie działalności laboratoryjnej, w tym w wymaganiach,
- identyfikowanych obszarów wymagających doskonalenia w ramach audytów wewnętrznych i zewnętrznych,
- indywidualnych zgłoszeń personelu w zakresie potrzeby podtrzymania i/lub podnoszenia i/lub uzupełnienia kompetencji;
- wyników bieżącego nadzoru nad personelem;
- wyników okresowego monitorowania kompetencji personelu.
Laboratoria identyfikując potrzebę szkoleniową, powinny określać zakres tematyczny szkolenia, nie skupiając całej uwagi na samym tytule szkolenia. Mając sprecyzowane oczekiwania, w tym przede wszystkim zakres tematyki szkolenia, zabieramy się za poszukiwania dostawcy usługi szkoleniowej, aby spełniał on wszelkie nasze wymagania.
O czym pamiętać przed szkoleniem z norm laboratoryjnych?
- właściwym zidentyfikowaniu potrzeby szkoleniowej (zakresu merytorycznego szkolenia proporcjonalnie do naszych potrzeb);
- liczbie personelu do przeszkolenia;
- formie szkolenia (stacjonarnie lub online; szkolenie otwarte – uczestniczą osoby z różnych laboratoriów / szkolenie zamknięte – dedykowane tylko dla mojego laboratorium)
- formule (warsztaty, wykłady, ćwiczenia) – proporcja wykładu do ćwiczeń w odniesieniu do obszaru tematycznego szkolenia;
- kompetencjach trenera realizującego szkolenie (doświadczenie, wiedza, praktyka, opinie innych)
- zapoznaniu się z programem szkolenia, w tym z ewentualnymi wymaganiami do realizacji w ramach uczestnictwa w szkoleniu np. szkolenie online wymaga odpowiednich narzędzi informatycznych, odpowiedniej przeglądarki do właściwego odbioru szkolenia.
Jak przygotować się do szkolenia laboratoryjnego z zakresu ISO 17025?
Uczestnictwo w każdym szkoleniu ma dostarczyć wiedzy i rozwiać wszelkie wątpliwości, które stały się przyczyną identyfikacji takiej potrzeby szkoleniowej. Dlatego skuteczny udział w szkoleniu to nie tylko samo uczestnictwo, ale także przygotowania do szkolenia ISO 17025.
W ramach przygotowania do szkolenia ISO 17025 ważne, aby:
- zapewnić właściwe narzędzia do możliwości pełnego uczestnictwa w szkoleniu online – właściwa przeglądarka, mikrofon, stabilne łącze internetowe;
- jednoznaczna identyfikacja naszych wątpliwości / naszych problemów, które stanowiły podstawę wybory szkolenia – np. spisane jako pytania na szkolenie;
- dokumenty opisujące wymagania – np. norma systemowa w której w ramach przygotowania do szkolenia ISO 17025 możemy zidentyfikować (zaznaczyć) obszary wymagające uwagi. Jednocześnie praca z normą w trakcie szkolenia, do której często są odwołania, uczy nas efektywnego korzystania z normy.
- własne dokumenty systemu zarządzania i/lub zapisy celem weryfikacji ich poprawności / identyfikacji obszarów do doskonalenia w odniesieniu do treści omawianych na szkoleniu.
Wiele szkoleń w swej formule daje również możliwość prezentowania przez uczestników szkoleń własnych rozwiązań systemowych i możliwość konsultacji tych rozwiązań w trakcie szkolenia (jak np. szkolenia organizowane przez MSedu), co daje dodatkową, spersonalizowaną „wartość dodaną ze szkolenia”.
Udział w szkoleniach ma zapewnić efektywność prezentującą się w naszych działaniach realizowanych na rzecz naszego laboratorium oraz dostarczyć dowodów naszemu Kierownictwu na dobrze zainwestowane pieniądze. Dlatego, aby uzyskać pełną efektywność podejmowanych działań szkoleniowych, warto mieć świadomość o czym pamiętać przed szkoleniem z norm laboratoryjnych i z jakich powodów się na nie decydujemy.